čtvrtek 5. května 2022

Světla a stíny

 


 

Světla a stíny

V čase po Velikonocích nastává velmi intenzivní období, potřebné pro pastorační práci. Za pár dní k nám přijede biskup udělovat biřmování a pak začneme v každé vesnici slavit křty a první přijímání.

V sobotu 30. dubna jsem vyrazil brzy ráno do vesnice Yoro, kam jsem přijel kolem 9. hodiny ranní. Sešli se tam chlapci, dívky a dospělí, připravující se přijmout svátost biřmování. Přijeli či přišli z vesnic Yoro, Sinaforo, Igwe a Bayanga Didi. Jednoho po druhém, každého z nich zvlášť se ptáme, zda jsou či nejsou připraveni přijmout tuto svátost, která bývá nazývaná „křesťanská zralost“.

Končíme kolem 15. hodiny a já rychle pokračuji do nedaleké vesnice Bayanga Didi, abych se podíval na most, který jsme před pár dny opravovali.

Přespal jsem v Yoro a v neděli ráno kolem 7:15 jsem odjel do Igwe, vesnice vzdálené necelých 20 km. Dorazil jsem tam až po 9. hodině. Cesta vede vlastně jakýmsi lesním porostem, na trase jsou popadané stromy. Pár stromů se mi podaří objet, ale ten poslední vyžaduje, abych vytáhl sekeru (kterou mám stále v autě) a prosekal si cestu. Naštěstí kolem projížděl kdosi na motorce a pomohl mi.

V Igwe, naší nejmenší vesnici, zkouším znalosti biřmovanců a v závěru se spustí nádherná bouřka! Čekáme, až déšť zeslábne, pak v malé kapli sloužím mši svatou a snažím se připravit oltář tak, abych měl věci v té části, kde tolik neprší. Odpoledne se vracím do Baora a v pondělí ráno vyrážím do Bangui.

Silnice zvláště mezi Baorem a Bossembele (což je asi 240 km), je stále v hrozném stavu. Takzvaná “oprava” nepostupuje dost rychle a to málo, co se udělalo, má velmi špatnou kvalitu. Nejhorší úsek (z Bossemptele 15 km po Yaloke - asi 80 km) se projíždí skoro dvě hodiny.

V Bangui se jdu podívat na staveniště nového kláštera, práce tu pokračují, i když teď trochu pomalu.

Země teď míří do velmi těžkého období: dodávky mnoha věcí, které se sem dováží hlavně ze sousedního Kamerunu, váznou. Kvůli globální situaci ve světě a také kvůli přítomnosti ruských žoldáků v této zemi zablokovalo mezinárodní společenství velkou část finančních prostředků (které se ovšem také používají na platy učitelů, zdravotníků a státních zaměstnanců).

A výsledek? Rostoucí ceny cementu, železa, pohonných hmot, mouky, oleje..., a vlastně dochází i k nedostatku pohonných hmot. Chtěl jsem natankovat palivo, ale prakticky to nelze: těch pár benzinových stanic, které ho ještě prodávají, je zaplaveno stovkami motocyklů a desítkami autobusy a aut. Situace je znepokojivá a obávám se, že tento stav bude trvat ještě mnoho měsíců.

 

 


Bayanga Didi

 

 

Strade...
Routes...

 

 

Igwe

 





 


Asfaltatura... a dosi omeopatiche
Goudron... oméopathique

In coda per il carburante
En attendant le carburant

Il cantiere di Bangui
Le chantier à Bangui










 

Žádné komentáře:

Okomentovat