sobota 2. října 2021

Návrat

 

 

Návrat

V tomto období začíná jaksi čas návratů. Od čtvrtka do soboty procházeli katecheti z vesnic a z města obdobím, kdy probíhala různá školení a přípravy. V neděli 26. září jsme společně slavili a zároveň jsme zde ve farnosti zahájili obnovení nového pastoračního roku. Ani já jsem nikam nevyjel, protože jsem se účastnil od 9 hodin slavnostní mše, během níž katecheté obnovili svůj závazek k ochotě podílet se na díle evangelizace.

Až odpoledne jsem vyjel, abych některým z katechetů usnadnil jejich návrat domů, konkrétně do Samba Bougoulou, vesnice vzdálené 45 km od Baora. Cestu jsem využil k prohlídce kaple v Pate Bonambolo, jejíž přestavbu jsme nedávno dokončili. Kaple nyní září novotou, hlavní obraz znázorňuje v africkém podání událost Zvěstování anděla Marii.

Sobotní dopoledne 25. září jsem strávil s učiteli, náčelníky vesnic a se zástupci rodičů žáků z našich devíti venkovských škol. Je to vlastně jakési valné shromáždění: setkání, během kterého zástupci vesnic podepisují dohodu s učiteli a s misií. Z tohoto znovuotevření škol jsem měl velké obavy, protože loni se kvůli volbám a hrozící válce počet žáků oproti předchozímu roku snížil o 60%. Právě z tohoto důvodu jsme jako podmínku pro znovuotevření škol stanovili dosažení určitého minimálního počtu žáků. A díky Bohu byla naše podmínka a závazek rodičů ve smyslu počtu zaregistrovaných dětí dokonce překročen na celkově tisíc žáků.

V pondělí a úterý jsem byl opět v Bangui, abych sledoval práci kolem stavby nového kláštera, která pokračuje dobře.

Dnes, ve čtvrtek, jsem zrovna vyráběl limoncello, když zazvonil telefon. Volal biskup a ptal se mě, jestli se můžeme setkat.  Rozjel jsem se tedy do Bouaru (což je od nás asi šedesát kilometrů) a on mě - jako zástupce Caritas - požádal, abych udělal něco pro obyvatele v severozápadní části diecéze, zejména v okolí měst Niem, Ndim, Bocaranga a Ngaoundaye. Je tam veliké množství rebelů a vojáků (Rusů a Středoafričanů) a napětí je tam velmi značné. Mezi lidmi se mluví o tom, že v nedávné době tam došlo v Bezere k masakru. Jedná se o oblast mezi Bocarangou a Mannem.

Tamní obyvatelstvo žije v trvalém ohrožení, nemůže odcházet pracovat do polí. Mnoho vesnic bylo opuštěno a dokonce i některé silnice jsou kvůli nastraženým minám nebezpečné.

Obnovovat jakoukoli aktivitu bude pro tamní obyvatele v téhle situaci opravdu velmi obtížné!








Pate Bonambolo



Cantiere del nuovo Convento a Bangui
Le chantier du nouveau couvent à Bangui



 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat