čtvrtek 13. června 2024

Mo inga, mbi ye mo: ty víš, že tě miluji!

 

 


 

Mo inga, mbi ye mo: ty víš, že tě miluji!

Tak jsem zase tady, Aurelio, pomocný biskup z Bangassou!

V týdnu modliteb před 9. červnem proletěly dny v rychlém sledu jeden za druhým a nastal čas posledních příprav.

V pátek ráno začali přijíždět první hosté. V 7 hodin ráno ze Španělska Miguel a Nuria, bratr a sestra biskupa Aguirra. V 11:40 přistálo etiopské letadlo s 38 dalšími hosty a příbuznými. Přijela moje sestra, její manžel, můj synovec a další přátelé.

Ubytovávají se v různých prostorách našeho kláštera u otců na Karmelu, další ve městě v ubytovacích centrech a hotelích.

Neděle je velkým dnem biskupského svěcení. Jsem vyrovnaný a klidný, dny příprav a modliteb mi pomáhají prožít tento okamžik milosti a vstup do biskupské služby. A to nejen jako velkou a obrovskou zodpovědnost, ale i s důvěrou v moc Ducha svatého, s vděčností za modlitby a podporu tolika přátel, tolika bratrů a sester.

V 9:30 slavnost začíná. Přítomno je více než sto kněží z Bangassou, Bouaru, Bangui, z naší karmelitánské provincie Janova, z diecéze Cuneo a z generalátu karmelitánů. Jsou tu další biskupové a společně s apoštolským nunciem mě doprovázejí a vítají jako spoubratra, nástupce apoštolů.

V dlouhé a krásné tradici církve musí být tři světící biskupové. Dnes je hlavním světitelem kardinál Nzapalainga, arcibiskup z Bangui, v doprovodu Mons. Nestora Nonga, prezidenta biskupské konference a Mons. Juana Josè Aguirre, sídelního biskupa z Bangassou.

Katedrála v Bangui je zaplněná, přišel předseda Národního shromáždění, někteří členové vlády, italský velvyslanec, moji příbuzní, moje karmelitánská rodina, přátelé, seminaristé z Bangassou a mnoho dalších lidí z Bangassou, delegace 150 lidí z Bozoum, další z Baora a desítky bývalých seminaristů z Yolé, desítky řeholníků a mnoho dalších lidí. 

Zahajujeme příchodem v dlouhém průvodu. V úvodu mše se čte překlad papežské buly, kterou mě papež František jmenoval pomocným biskupem.

Potom nasloucháme Božímu slovu. Dnes je bible slavnostně nesena v nádherném průvodu, který připomíná kánoi (sem, do Středoafrické republiky, dorazila poprvé bible právě tímto způsobem, takto nesená prvními misionáři v roce 1894).

Text, které jsem si vybral, je evangelium Jana, kapitola 21. V biblickém příběhu se po vzkříšení Petr vrací k rybolovu. Nic nechytí. Ráno se Ježíš objeví na břehu a opět dojde k zázračnému úlovku. Petr se vrhá do vody a dorazí na břeh. Po snídani, kterou připravil Ježíš, slyší, jak mu pokládá velmi hlubokou otázku: „Petře, miluješ mě?” Když to opakuje potřetí, reaguje Petr, rozrušený vzpomínkou na to, jak třikrát zapřel Ježíše, a říká: "Ty víš všechno, ty víš, že tě miluji. A právě toto jsem si zvolil jako své biskupské heslo. „Víš všechno, víš, že tě miluji“.

Po kardinálově (krásné) homilii začíná ústřední část svěcení. Zpíváme Veni Creator Spiritus, starodávný hymnus vzývání Ducha svatého. Kardinál se mě před všemi biskupy a Božím lidem ptá, zda přijímám biskupskou službu, tedy zda budu životem hlásat evangelium, vést, řídit a posvěcovat Boží lid, který mi byl svěřen.

Když pak ležím na zemi, celé shromáždění se za mě a nade mnou modlí a prosí o přímluvu všechny světce. Na závěr na mě biskupové mlčky vkládají ruce, což je velmi starobylé gesto, znamenající dar Ducha svatého, a odříkávají konsekrační modlitbu, zatímco dva jáhni drží nade mnou otevřenou knihu evangelií.

Tím se stávám biskupem, nástupcem apoštolů, otcem a pastýřem Božího lidu. Ne svými vlastními zásluhami, ale milostí Boží. 

V pondělí jsem na Karmelu, kde slavím krásnou eucharistii se středoafrickými i italskými spolubratry a mnoha dalšími lidmi. Na oběd se scházíme v refektáři právě dokončeného nového kláštera. A sem, do prostoru mezi refektářem a křížovou chodbou, je pozváno více než 250 lidí!

V úterý odpoledne jsem sloužil mši svatou ve farnosti St. Jaques pro mnoho rodin z Bangassou. Kardinál Nzapalainga a tři další biskupové také pocházejí z Bangassou! 

A po přijímání exploduje celé shromáždění do krásných písní a tanců: to je jedna z vlastností lidí Bangassou. Nabízejí mi velmi důležité dary: ebenovou kánoi, která připomíná příchod evangelia (ale také zemi bohatou na řeky, jakou je zvlášť tato diecéze), dřevěnou misku, kopí a nůž, sochu pastýře a ornát.

A po večeři rychle spěcháme na druhý konec města, kde na nás už čeká kardinál, kde se setkáváme ke společné oslavě bratrství.

Tyto dny byly naplněné množstvím organizační práce, kterou vykonali kněží z Bangassou, moji karmelitští spolubratři, „moji“ bývalí seminaristé a mnoho dalších. Velké díky !

A teď jsem v Baoru, kde se bude za pár hodin také slavit, pak v Bozoum a Bouaru.

A všude, kam přijíždím, děkuji Bohu za své povolání a tuto službu a opakuji: „Ty víš všechno, víš, že tě miluji“.

A zde je odkaz na stránku s videi:

https://www.facebook.com/profile.php?id=100081099975652&mibextid=ZbWKwL

 

 

 

 

 

 

 




























 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat