čtvrtek 20. června 2024

Biskup na turné

 


Biskup na turné


Píši vám dnes z Mbaiki, z města vzdáleného 110 km od Bangui.


Jsem zde se všemi biskupy Středoafrické republiky. Je nás deset a zastupujeme tu devět diecézí: Bangui, Mbaiki, Berberati, Bouar, Bossangoa, Kaga Bandoro, Bambari, Alindao a Bangassou.


Dvakrát ročně se biskupové scházejí na shromáždění, a to v lednu a červnu. Jsme spolu celý týden, což nám umožňuje sdílet všechno to, co prožíváme v našich diecézích, společně přemýšlíme a diskutujeme o všem, co souvisí s Božím lidem, který nám je svěřený.


Cesta do Mbaiki.... ta tedy byla dlouhá!


Ve středu 12. června ráno jsem vyrazil s několika přáteli z Itálie. Jeli jsme dvěma auty a zastavili jsme se v Bossemptele, kde jsme slavili mši svatou se sestrami karmelitkami.


Večer jsme dorazili do Baora. Tam jsem se setkal s bratry z komunity, se sestrami karmelitkami a s dalšími lidmi. Ve čtvrtek ráno mše v Baoru: kostel je plný, dokonce i stěny vibrují a tančí!


Po obědě, který byl společný s farním společenstvím, jsme se vydali do Bouaru, kde jsme povečeřeli s indickými sestrami z Kongregace Matky Karmelské.


V pátek ráno v 6.30 hod. sloužím mši svatou u sester klarisek. Krásný společný čas a čas modliteb.


Pak jsme se vydali na cestu do Bozoum. Jak cesta ubíhala, byla v čím dál horším stavu, prvních 90 kilometrů nám trvalo více než 3 hodiny. Před vjezdem do města na nás posledních 14 km čekali skauti a otec Marco Poggi, farář z Bozoum.


Společně jsme pokračovali směrem k městu. Míjeli jsme spousty běžících, mávajících a volajících lidí, zdravili nás ze všech stran. Byl jsem ohromený, dojatý, žasl jsem nad tolika projevy vstřícnosti a radosti, kterou mi "moji" lidé projevovali!


V sobotu ráno začala mše svatá v šest hodin. I když bylo tak brzy ráno, kostel byl úplně plný! Slavili jsme naplno, zpívalo se, tančilo se, viděl jsem spoustu tváří, které mi připomínaly tolik okamžiků, které jsem tu v Bozoum zažil za 17 let života. Přinášejí se dary, znějí básně a písně, všechny vznikly teď pro tuto příležitost. Zažíváme v Bozoum okamžiky radosti, ale trochu i smutku, protože je to tak trochu vlastně loučení! Ale víme, že Pán je velký!

Z Bozoum jsme druhý den vyrazili brzy odpoledne za prudkého deště. Silnice byla špatně sjízdná, prvních 60 kilometrů jsem musel jet se zapnutým pohonem na všechna čtyři kola.


V neděli ráno jsem slavil mši v katedrále v Bouaru. V této diecézi jsem žil a pracoval 33 let! I tady je kostel plný, přišlo mnoho kněží z celé diecéze, mnoho lidí. Zase vidím známé i neznámé tváře, všechny jsou mi tak drahé. 


Právě tito lidé a tady žitý život mě tolik naučil. Naučilo mě to říkat každý den to, co se stalo mottem pro mé biskupské heslo: "Vy víte všechno, vy víte, že vás miluji" (J 21,17).


V pondělí brzy ráno jsem odjel do Bangui, kde jsem se setkal s karmelitánskou komunitou.


Rozloučil jsem se se svou sestrou a přáteli, kteří sem přijeli na svěcení a v úterý v pět hodin ráno jsem odjel do 110 km vzdáleného Mbaiki, kde jsem se poprvé zúčastnil shromáždění biskupské konference. S potěšením jsem zjistil, že atmosféra je tu velmi klidná, diskuse a úvahy jsou hluboké a velmi bohaté.








Al Carmel, a Bangui
Au Carmel, à Bangui





Baoro


Accoglienza a Bozoum
L'Accueil à Bozoum





Cathédrale de Bouar






Žádné komentáře:

Okomentovat