čtvrtek 8. srpna 2024

980 km od Bangui

980 km od Bangui


Po menším odmlčení, způsobeném v posledních dnech absencí internetového připojení, jsem zase tady.


Můj návrat do Středoafrické republiky provázelo několik nečekaných událostí: když jsem dorazil na letiště v Miláně, zjistil jsem, že moje letenka platila na předchozí den! Díky otci Davidovi a naší cestovní kanceláři BBC se mi přesto podařilo odletět a 24. července jsem dorazil do Bangui. O několik hodin později jsem už slavil mši svatou s “dětmi” (nyní ale již dospělými), které navštěvovaly v letech 1992-2003 seminář v Bouaru, který jsem tehdy vedl.


Odlet do Bangassou, plánovaný na 25. července, byl odložen na pátek 26. července. Nakonec jsem do Bangassou sice dorazil, ale biřmování v Bakouma, které jsem měl v programu, muselo být odloženo. 


Ve středu kolem deváté hodiny ráno jsme s biskupem Aguirrem odjeli do Rafai, vzdáleného 150 km na východ. Přes rozbité mosty a trajekty jsme dorazili v 16:30 k řece Chinko. Na druhé straně řeky jsme viděli několik stovek lidí, kteří na nás volali. Byli to křesťané z farnosti a takto vítali své biskupy.


Rafai je malé městečko s misií, o kterou se velmi dobře stará komunita Menších bratří. Nacházíme zde otce Jeronýma z Polska a otce Maxima ze Středoafrické republiky.


Ve čtvrtek jsme se vydali každý svou cestou: biskup Aguirre odjel do 15 km vzdáleného Selinu biřmovat, zatímco já jsem odjel do Dembie, 70 km východně od Bangassou. Cesta je ve špatném stavu a trvá nám téměř 3 hodiny než jsme dorazili do cíle. Jsme 980 km od Bangui a hned za vesnicí je řeka, voda téměř vystupuje z břehů. Už víc než dva týdny stojí přívoz, je napůl ve vodě.


Jérôme celý den dokončuje přípravu biřmovanců a my tu přespáváme. Dostávám malou chatrč se slaměnou střechou a spoustou velkých pavouků, ale moskytiéra nad posteli mě naštěstí chrání...


V pátek v 9 hodin ráno, po zpovídání, zvon (což je zde velký dřevěný buben, zvaný LINGA) ohlašuje začátek mše: je tu více než 60 biřmovanců a účast věřících je veliká.


Odpoledne, kolem 15. hodiny, se vracíme do Rafai. Po sprše jsem se vydal do kostela na katechezi biřmovanců: bylo jich přes 150, velmi pozorných a dobře připravených.


Sobota je trochu klidnější, dopoledne zas probíhají katecheze a odpoledne zpovídání.


V neděli dopoledne jsme slavili mši s biskupem Aguirrem společně. I zde byla velká účast, zpívalo se, tančilo a modlili jsme se.


Na konci mše se konal ješte jeden průvod s dary pro nového biskupa. Patřila k nim ovce (biskup je přece pastýř) a křeslo, které bylo v dávných dobách vyhrazeno pro náčelníka vesnice.


V pondělí ráno jsme vyrazili asi v 6.15 a do Bangassou, kam jsme dorazili v 11.30 hodin.


Odpoledne začínáme týdenní duchovní rekolekce pro všechny kněze v diecézi s o. Cyriakem z našeho karmelitánského kláštera v Bangui.



Žádné komentáře:

Okomentovat