pátek 10. května 2019

Neklidný týden, ale o něco méně rozruchu





Neklidný týden, ale o něco méně rozruchu

V neděli 5. května slaví naše farnost v Bozoum svátek: asi padesát chlapců, dívek a dospělých přijímá svátost biřmování. Je to svátost zralosti, přijetí darů Ducha svatého a zapálení pro svědectví o životě s Kristem (plamen připomíná červenou barvu oblečení kandidátů).

V pondělí ráno odjíždím do Bangui. Tentokrát cestuji letadlem, a to zejména z bezpečnostních důvodů, kvůli nedávnému konfliktu s čínskými firmami, které zde dolují zlato. Výjezd se nese v nepříjemném duchu, protože obvinění, která proti mně vznesl premiér vlády před parlamentem, jsou velmi těžká (i když směšná). Cestuji ale klidně, protože mám čisté svědomí a vím, že jsem jednal správně. Jsem klidný také proto, že je na světě tolik lidí (od Bozoum po Bangui, od Středoafrické republiky po Evropu a dál), kteří mě podporují a modlí se za mě.

Ve středu krátce po poledni se uskuteční setkání s předsedou vlády. Doprovází mě biskup Bangui a zároveň v jedné osobě kardinálem Dieudonné Nzapalainga a biskup diecéze Bouar. Kardinál je působivou autoritou, která je všeobecně respektovaná. Předseda vlády nás přijímá v přítomnosti tří ministrů, do jejichž kompetencí spadá těžba zlata v Bozoum: ministr dolů, ministr životního prostředí a ministr vodního hospodářství a lesů. Moje srdce a mysl je s tisíci lidmi z Bozoum, kteří trpí nespravedlností tohoto těžebního průmyslu a v jejichž zastoupení tam vyjadřujeme jejich problémy a obavy: ekologickou katastrofu, kterou způsobuje zničené řečiště řeky, které vybagrovali, znečištění vody a ekonomický dopad, který to vše přináší místní komunitě.

Navzdory některým hrozbám a výčitkám, které zaznívají, uznává vláda, že došlo k pochybení a rozhoduje, že do Bozoum bude vyslaná nová vyšetřovací komise a že požádá čínské společnosti, aby splnila sliby, ke kterým se zavázala, (vybudování školy, studní a zdravotního centra) a postará se o obnovu řečiště. To jsou zatím sliby, budeme doufat, že něco konkrétního bude následovat. 

To, co my děláme konkrétního, je zahájení stavby pro místní rozhlasovou stanici v Bozoum, kterou financuje Minuska. Tento nástroj je velmi efektivní, bude přinášet informace, otevře i možnosti vzdělávání v zemi, kde je rozhlas velmi sledován.

č












Žádné komentáře:

Okomentovat