.
Pavučina, duha a orchideje
V pondělí ráno jsem se vydal z misie dolů, do naší školy a cestou jsem zahlédl pavučinu: je to zázrak inteligence, něco v tom je z chemie, fyziky a ještě je toho mnohem víc.
Metoda „Škola hrou“ umožňuje dětem učit se prostřednictvím hry, což je pro ně přirozené a výuka navíc probíhá v mateřském jazyce sangu. Je to jednoduchý jazyk, navíc denně používaný. Díky této metodě jsou děti schopny číst a psát už od prvních měsíců v prvním ročníku (zde CI). Je to veliký rozdíl proti tradičnímu způsobu výuky, kdy děti po dvou až třech letech výuky ve francouzštině jakž takž něco zvládají, ale ve skutečnosti vůbec nechápou obsah toho, co se naučily.
..
Pavučina, duha a orchideje
V pondělí ráno jsem se vydal z misie dolů, do naší školy a cestou jsem zahlédl pavučinu: je to zázrak inteligence, něco v tom je z chemie, fyziky a ještě je toho mnohem víc.
Do
školy jsem se šel podívat na naše učitele a na to, jak probíhá jejich
školení, které je součástí vzdělávacího programu "Škola hrou". Projekt
vytvořili přátelé z České republiky, z nevládní organizace SIRIRI, která
ho zde realizuje už po dobu pěti let. Je to vzdělávací program,
zaměřený na žáky základních škol, který se snaží změnit poměrně obtížnou
situaci: děti se tu naučí jen velmi málo, protože jen bezmyšlenkovitě
zpaměti opakují cosi po učiteli. Ten vyvíjí jen velmi malé úsilí proto,
aby žáci chápali to, co mají po učiteli opakovat a co si mají z učiva
opravdu osvojit. Kromě toho tu výuka probíhá ve francouzštině, jazyce,
který děti neznají, nemluví jím doma ani v sousedství a potíže, které to
přináší jsou obrovské.
Metoda „Škola hrou“ umožňuje dětem učit se prostřednictvím hry, což je pro ně přirozené a výuka navíc probíhá v mateřském jazyce sangu. Je to jednoduchý jazyk, navíc denně používaný. Díky této metodě jsou děti schopny číst a psát už od prvních měsíců v prvním ročníku (zde CI). Je to veliký rozdíl proti tradičnímu způsobu výuky, kdy děti po dvou až třech letech výuky ve francouzštině jakž takž něco zvládají, ale ve skutečnosti vůbec nechápou obsah toho, co se naučily.
Skupina dobrovolníků z České republiky
a Francie nyní vyučuje tuto metodu současně ve dvou městech více než
250 učitelů (160 zde v Bozoum a 90 v Bouar). Školení letos poprvé
poměrně samostatně vedou vybraní středoafričtí učitelé, sami absolventi
předchozích školení. Čeští a francouzští dobrovolníci jim poskytují
podporu a supervizi.
To je důvod, proč mě ráno tak
oslovila ta pavoučí síť: zvolna, metodicky a s trpělivostí dochází v
oblasti vzdělávání ve Středoafrické republice k malé revoluci. Včerejší
duha (dokonce dvojitá duha) vyzývá k míru, k jehož základům patří škola a
vzdělávání. A abych to ještě doplnil, v těchto dnech rozkvetly u nás na
misii na mangovnících orchideje.
Žádné komentáře:
Okomentovat