středa 18. září 2013

Neštěstí...


Včera, v neděli, jsem šel navštívit nemocného člověka do jedné ze čtvrti v Bozoum. Na zpáteční cestě mi lidé říkají, abych se šel podívat na jednoho dvacetipětiletého mladíka, který byl zatčen povstalci ze Seleka v Bocaranga, a to kvůli jisté záležitosti s penězi (do které ale nebyl zapojen), a pak převezen do Bozoum. Rebelové ho zadržovali 11 dnů, kdy byl svázaný, mučený a následkem bití přišel o oko a má paralyzované ruce... Aby ho dostali ven a mohli vzít do nemocnice, tak jeho rodina musela zaplatit 90.000 franků CFA.
Toto pondělí ráno - matka, vdova po pastevci, který nedávno přišel o život během divokých oslav v měsíci ramadánu (a který trpěl hypertenzí), přišla s otázkou, jestli bych nemohl udělat něco pro jejího syna. Ten měl pušku, kterou odevzdal předákovi čtvrti, ale přesto byl zatčen a mučen. Také přišel o oko a také má paralyzované ruce... Seleka požaduje 150.000 franků CFA.
V tuto chvíli jsem se rozhodl zajít za vedením Seleka .
Dorazil jsem na jejich základnu, kde byl jen jeden muž se zbraní. Vězení bylo plné ... Začal jsem se vyptávat, kdy skončí mučení lidí a jejich zadržování ve vězení... Přišli i další rebelové, kterých jsem se zeptal, kde je jejich velitel. Řekli mi, že je v domě přes ulici; tam že bydlí "plukovník" Seleka. Šel jsem tam. Čekal jsem, než dorazí další příslušníci Seleka. Vyhrožovali a říkali, že mě zabijí .
"Plukovník" je tady... Sedli jsme si a začali mluvit. Řekl jsem, že jsem narazil na tyto excesy a vysvětlil jsem mu, co se stalo. Řekl, že je to jejich práce. Řekl jsem, že není jejich práce zatýkat osoby a ještě je bít. Odpověděl, že jsou vojáci, a mohou si dělat, co chtějí. Pak jsem požádal o propuštění alespoň jednoho ze zadržovaných, který na tom byl špatně, ale on odmítl.
V tu chvíli dorazil další "plukovník" (jistý Goni). Začal křičet, že mě zabije. Neměl jsem prý žádné  právo přijít a přimlouvat se za zadržované osoby. Vyhrožoval mi s pistolí, a pak mi dal facku...
V tu chvíli jsem odešel.
Jak je to všechno vůbec možné? Když existuje devět bariér mezi Bozoum a Bangui a dalších devět mezi Bozoum a Ngaundaye.... Když rebelové nemají žádnou úctu k autoritám, k žádnému zákonu...
Jak dlouho bude pokračovat toto peklo ?



Žádné komentáře:

Okomentovat